Global Conservatoire - nicheviden og praktiske værktøjer

Global Conservatoire er klar til at tage fat på et nyt semester og der er spændende kurser på programmet for de studerende på de fire partnerkonservatorier. For DKDMs studerende er Global Conservatoire en unik mulighed for at dykke ned i særligt specialiserede emner indenfor musik og performance. For underviserne er det en god platform til at teste deres forskningsresultater i praksis.

Global Conservatoire et samarbejde mellem DKDM, Royal College of Music (London), Manhattan School of Music (New York) og University of Performing Arts (Wien). Programmet er sat i verden som en digital læringsplatform og globalt klasseværelse, hvor studerende kan mødes på tværs af landegrænser og dyrke deres interesse og videbegærlighed inden for emner, som typisk ikke udbydes som en del af deres primære uddannelsesforløb. Samtidig er det en særlig mulighed for konservatorierne for at udvikle undervisningen i et digitalt læringsrum.

Inspiration fra barokken og Bach

Lektor i cello, Toke Møldrup og pianist og adjunkt, Christian Westergaard står til foråret i spidsen for kurset Performance Practicality - historical performance practice on modern instruments.

Kurset er en udløber af deres forskningsprojekt (KUV) Fra Specialisering til almen praksis – HIPP i moderne opførelsespraksis, som undersøger, hvordan indsigter fra HIPP (Historically Informed Performance Practise) kan inspirere og berige måden, man opfører værker af fx Bach og Mozart i dag.

Målet med projektet var at udvikle konkrete og metoder og værktøjer til at lære af alt, det der er skrevet om musikken i Bachs og Mozarts tid:  ”Vi vil gerne give musikere, der spiller Bach og Mozart en adgang til hurtigt at få en forståelse af at spille musikken i overensstemmelse med, hvad der er foreskrevet. Vi vil gerne sætte musikerne fri, når de spiller barokmusik – det kan man bedst, hvis man har en indsigt i periodens musik og dens betydning i samtiden.” fortæller Toke Møldrup. 

Transformation som redskab

I sin del af KUV-projektet har Toke Møldrup arbejdet med at ’forstørre’ eller opdele Bachs cellosuiter BWV1007-1012 fra cellosolostemme til grundmelodi og generalbas. Generalbas er et musikalsk notationssystem, som bygges op fra baslinjen og giver anvisninger til bl.a. stemmeføring, fordoblinger og dissonansbehandling og åbner for fortolkning og personlig stil. 

Metoden til at bryde musikken op i flere lag, kalder han ’transformation’ og den er udviklet i samarbejde med lutenist og generalbasekspert, Viggo Mangor. Transformation er en fællesbetegnelse for den praksis eller proces, der sker med værk og musiker, når musikken opdeles i flere lag og indbyder musikeren til at finde sin egen stil og feeling i sit spil:

”Vi har som moderne musikere lært os at spille perfekt i forhold til noden. Den tilgang ville en barokmusiker nok ikke have haft. At spille musik ud fra generalbas kræver et meget højt teoretisk og teknisk niveau, men det betyder også at du i princippet kan skabe musik ud af 5 noder og spille en del mere improvisatorisk og frit”, fortæller han. ”Jeg håber, at vi på GC kurset, vil lykkes med at inspirere de dygtige og nysgerrige studerende til at udforske værktøjet og tankerne bag det i deres egen praksis som musikere”.

Kurser med nicheviden og konkrete værktøjer

Kurserne på Global Conservatoire er en helt særlig mulighed for nysgerrige studerende til at dykke ned i smalle emner, som de har en særlig interesse for at undersøge nærmere. ”Det er jo en helt unik mulighed for at udvide sin pallette af muligheder som musiker”, siger Toke Møldrup, ”du kan tilegne dig nicheviden uden at reservere et helt studie til det. Og som undervisere er det bare en fantastisk mulighed for at få testet sit projekt sammen med studerende fra hele verden”.

Læs mere om Global Conservatoire